TR   EN

Araştırmalar

Karbon Emisyonunda Kim Daha Fazla Sorumlu?


15 2025 / 00:43
Paylaş         Geri Dön


Yüksek ve düşük karbon salınımı yapanlar arasındaki büyük uçurum, karbonu azaltmaya yönelik mevcut ulus merkezli yaklaşımın yeniden düşünülmesi gerektiğini gösteriyor.



https://www.ilkeanaliz.net/2022/12/19/zengin-insanlar-kuresel-isinma/
linkten tamamına ulaşabileceğiniz haberin bir kısmını paylaşıyoruz:

Ulusların içindeki üst ve alt tabaka arasındaki emisyon farklılıklarının, uluslararasındaki farklılıkları aştığına dair kanıtlar giderek artmaktadır. Başka bir deyişle, yüksek emisyon açığa çıkaran kişilerin özellikleri, bulundukları ülkeden bağımsız olarak benzerlik göstermektedir.

Paris Ekonomi Okulu ve Berkeley’deki Kaliforniya Üniversitesi tarafından yönetilen Dünya Eşitsizlik Laboratuvarı (World Inequality Lab) analistleri, gayrisafi yurtiçi hasıladan ziyade tüketici gelirinin değişen ölçütlerine odaklanan alternatif bir değerlendirmede bulundular. Emisyon oranlarının kökenini kişisel servetin, ulusal servetten daha iyi açıkladığı ortaya çıktı. Bu yüzden, iklim konusunda ilerleme kaydedilmesi için öncelikle aramızdaki zenginlerin karbon ayak izinin azaltılması gerekiyor.

Ülkelerin toplam emisyon salınımlarına bakıldığında, Çin, ABD ve Hindistan açık ara en büyük kirleticiler olarak karşımıza çıkar. Ancak ülkeler içinde yüksek ve düşük emisyon yapanlar arasındaki farklar, küresel olarak en üstteki %1’lik kesimin aslında en alttaki %50’lik kesimden yaklaşık 70 kat daha fazla karbon salınımına neden olduğunu göstermektedir.

Gelir dağılımında yukarıları çıktıkça emisyon oranları da katlanarak artıyor. Çevreyi en çok kirleten araç olan süperyat satışlarında geçen yıl %77’lik bir artış görüldü. WIL’e göre, Amazon’un kurucusu Jeff Bezos’un yaptığı 11 dakikalık uzay yolculuğu, dünyanın en yoksul kesiminden bir kişinin yaşam boyu yapacağı karbon salınımından daha fazla pay sahibi.

2019’da Fransa’dan kalkan tüm uçuşların onda biri özel uçaklarla yapıldı. Bu özel uçakların sadece dört saat içindeki etkisi, Avrupa Birliği’ndeki ortalama bir insanın bir yıllık karbon salınımına eşdeğer. Öte yandan, Boeing tarafından yapılan pazar analizine göre, gezegendeki insanların beşte dördü hayatları boyunca hiç uçağa binmiyor.

Yüksek ve düşük karbon salınımı yapanlar arasındaki büyük uçurum, karbonu azaltmaya yönelik mevcut ulus merkezli yaklaşımın yeniden düşünülmesi gerektiğini gösteriyor.

https://bianet.org/haber/en-zengin-yuzde-1-insanligin-ucte-ikisinden-daha-fazla-gezegeni-isitan-kirlilik-yayiyor-288223#google_vignette
linkten tamamına ulaşabileceğiniz habere göre:

Küresel yoksulluğun azaltılması için çalışan sivil toplum kuruluşu Oxfam'ın yayınladığı yeni bir rapora göre, dünya nüfusunun en zengin yüzde 1'lik kesimi, insanlığın en yoksul üçte ikisini (yüzde 66) oluşturan 5 milyar insandan daha fazla karbon kirliliği üretti.

Ayrıca araştırmaya göre dünyanın en zengin 12 milyarderi yatları, özel jetleri, malikaneleri ve finansal yatırımlarıyla 2 milyon evin yıllık enerji emisyonundan daha fazla sera gazı emisyonu üretiyor.

Oxfam hükümetlerin, süper zenginlerin aşırı emisyonlarını hedef alarak, kamu hizmetlerine yatırım yaparak ve iklim hedeflerini tutturarak ekonomik eşitsizlik ve iklim değişikliği krizleriyle mücadele edebileceğini kaydetti.

Oxfam, en zengin yüzde 1'lik kesimin gelirlerine uygulanacak yüzde 60'lık bir verginin, emisyonları Birleşik Krallık’ın toplam emisyonlarından daha fazla azaltacağını ve fosil yakıtlardan yenilenebilir enerjiye geçiş için yılda 6,4 trilyon dolar toplayacağını hesapladı.

https://bianet.org/haber/en-zenginler-hayatini-degistirmeden-iklim-hedeflerine-ulasilamaz-242428

linkteki kaynaktan öğreniyoruz ki:

İngiltere merkezli Cambridge Sürdürülebilirlik Komisyonu'nun raporuna göre, iklim değişikliğiyle mücadele için dünyanın en zenginlerinin yaşam tarzlarını köklü biçimde değiştirmeleri bir zorunluluk halini aldı.

“Kirletici elitin aşırı tüketimi”

Öte yandan raporun baş yazarı, Sussex Universitesi'nden Prof. Peter Newell, "Teknolojik iyileştirmelerden ve daha verimli ürünlerden yanayız. Ama daha güçlü bir eyleme ihtiyaç duyduğumuz da açık. Çünkü karbon salınımı gittikçe artıyor. Aşırı tüketimi kısmamız gerekiyor ve bunun en doğru başlangıç noktası, kirletici elitin aşırı tüketimi" dedi.

BBC Türkçe’de yer alan habere göre, Prof. Newell en zenginlerin karbon salınımında en büyük etkiye sahip olduğuna işaret ederek, şunları söylüyor:

"Bu insanlar en sık uçuş yapan, en büyük arabaları kullanan ve en büyük evlerde oturan kişiler. Evlerini rahatlıkla ısıttıkları için izolasyonun iyi olup olmadığıyla pek ilgilenmiyorlar. Ancak isterlerse en iyi yalıtıma ya da güneş panellerine sahip olabilirler."